Chiński gigant JD.com wprowadza się do Europy z „sklepami zrobotyzowanymi”

JD.com otworzył swoje pierwsze sklepy w Europie, otwierając dwa zautomatyzowane sklepy typu „pick-up” w Holandii. W przyszłości będzie ich dużo więcej.

JD.com, druga co do wielkości platforma e-commerce w Chinach, otworzyła sklepy w Lejdzie i Rotterdamie pod marką Ochama. Otwarte zostaną dwie dodatkowe lokalizacje, w Amsterdamie (Diemen) i Utrechcie. Nowy, oparty na członkostwie format łączy zamówienia online i sklep z odbiorami, w którym roboty przygotowują paczki (i dostarczają je do domów klientów, jeśli klient tak zdecyduje).

Kupujący mogą korzystać z aplikacji Ochama do zamawiania szerokiej gamy produktów, w tym żywność, sprzęt AGD, kosmetyki, moda, wyposażenie domu i inne. Kupujący skanuje kod kreskowy w swojej aplikacji przy kasie, a jego zamówienia zostaną mu dostarczone za pomocą przenośnika taśmowego. Ponadto kupujący mogą odwiedzić salon odbioru, aby zobaczyć cały asortyment towarów. Mogą również wybrać usługę dostawy do domu następnego dnia bez konieczności udawania się do punktu odbioru.

Dzięki pełnemu wykorzystaniu technologii w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, nowe sklepy mogą obniżyć cenę produktu o dodatkowe 10% z korzyścią dla klientów. Dzięki bogatemu doświadczeniu w handlu detalicznym i najnowocześniejszych technologiach logistycznych, które firma zgromadziła przez lata, dążą do stworzenia bezprecedensowego formatu zakupów dla klientów w Europie z lepszą ceną i obsługą.

Oprócz swojej platformy internetowej JD.com prowadzi sklepy spożywcze w Chinach. Przejście do fizycznej sprzedaży detalicznej w Europie nastąpiło po tym, jak Amazon wprowadził do Wielkiej Brytanii swój darmowy format zakupów spożywczych, Amazon Go.

Holandia jest jednym z najbardziej zurbanizowanych krajów w Europie. Dane Banku Światowego pokazują, że od 2020 r. 92% populacji w Holandii mieszka w miastach o policentrycznej strukturze miejskiej, co doprowadziło do decyzji Ochamy o otwarciu sklepów w czterech miastach. Holendrzy pasjonują się innowacjami i zielonym otoczeniem, a format zakupów Ochama został zaprojektowany tak, aby przyczyniać się do obu aspektów.

©ChinyTech.pl