Chiński inwestor otwiera zakład produkcyjny w Poznaniu

W nowej fabryce firmy Tuopu wytwarzane będą podzespoły do samochodów elektrycznych. Łączne nakłady na inwestycję sięgną 30 mln euro. W poznańskim zakładzie inwestor planuje zatrudnić 450 osób. Firmę w wejściu na rynek wspiera Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

    • Tuopu współpracuje ze światowymi liderami z branży motoryzacyjnej, m.in. Audi, BMW, Fiat-Chrysler, GM, Geely, Ford, Mercedes-Benz, Porsche czy Volkswagen.
    • Zakład w Polsce będzie produkował ramy pomocnicze dla samochodów elektrycznych.
    • W fabryce zatrudnienie znajdą przede wszystkim wykwalifikowani specjaliści i inżynierowie. Jeszcze w tym roku firma chce zatrudnić 20 osób.
  • Nowa inwestycja powstanie na terenie Centrum Logistycznego Franowo-Żegrze w Poznaniu, będzie to pierwszy zakład produkcyjny firmy w Europie.

 

Ningbo Tuopu Group jest notowana na giełdzie w Szanghaju. To lider technologii w zakresie produkcji komponentów do aut, działający w branży od ponad 30 lat. Inwestor współpracuje ze światowymi liderami ze świata motoryzacji, m.in. Audi, BMW, Fiat-Chrysler, GM, Geely, Ford, Mercedes-Benz, Porsche czy Volkswagen. Siedziba firmy mieści się w Ningbo w Chinach – tam znajduje się też jedno z centrów badawczo-rozwojowych, które wspiera projekty firmy na całym świecie. Oprócz tego, fabryki, biura i centra B+R Tuopu działają w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Brazylii, Malezji, a w Europie – w Szwecji, Niemczech i Francji. Zakład w Polsce będzie produkował ramy pomocnicze dla samochodów elektrycznych. Co szczególnie istotne, inwestor wciąż aktywnie poszukuje lokalnych poddostawców. Wsparcie w realizacji projektu zapewniła spółce Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

Firmy z branż takich jak automotive i electromobility należą do tych, które obecnie najchętniej inwestują w Polskiej Strefie Inwestycji. Dzięki tej inwestycji, w Poznaniu może powstać kolejnych 450 nowych miejsc pracy. To także dowód na to, że światowe koncerny, w tym także przedsiębiorcy z Państwa Środka – pomimo trwającej epidemii – doceniają atrakcyjność inwestycyjną naszego kraju. Tylko w pierwszym kwartale 2021 r. wydano blisko sto decyzji o wsparciu inwestycji o łącznej wartości blisko 4 mld zł, co świadczy o sile i potencjale polskiej gospodarki – podkreśla wicepremier, minister rozwoju, pracy i technologii Jarosław Gowin.

W Poznaniu projekt będzie realizowany przez polskiego dewelopera 7R, w 7R City Park w Poznaniu-Franowie. Zakład o powierzchni ponad 30 tys. m2 powstanie na terenie Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W fabryce ma działać wysoce zrobotyzowana linia spawalnicza. Dzięki inwestycji, zatrudnienie znajdzie docelowo 450 osób, ale jeszcze w tym roku firma planuje zatrudnić 20 pracowników. Chiński inwestor szuka m.in. wykwalifikowanych specjalistów, inżynierów, ale też sprawnego zespołu wspierającego procesy operacyjne.

O ulokowaniu nowej inwestycji Tuopu w Poznaniu w dużej mierze zdecydowało strategiczne położenie Polski na mapie Europy. Na decyzję przełożyła się też świetnie rozwinięta baza poddostawców i tamtejsza infrastruktura oraz bardzo dobre zaplecze i otoczenie przemysłowe. Doceniamy wsparcie władz samorządowych i publicznych w całym procesie, zwłaszcza ze strony Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Wsparcie PAIH i Miasta Poznań bardzo nam pomogło, m.in. jeśli chodzi o budowanie bazy lokalnych poddostawców, ale też oferowane warunki związane z lokowaniem inwestycji w tym właśnie regionie – mówi Bob Zheng, dyrektor generalny Tuopu Poland.

 

– Bardzo cieszymy się, że firma Tuopu zdecydowała się zlokalizować swoją pierwszą fabrykę w Europie właśnie w Poznaniu. Podzespoły dostarczane przez firmę, wykorzystywane będą do budowy samochodów elektrycznych, które zyskują na popularności. Nowa inwestycja oznacza utworzenie 450 miejsc pracy, w tym wielu wyspecjalizowanych. Cieszy też chęć współpracy firmy Tuopu z regionalnymi poddostawcami – podkreśla Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

– Staramy się stwarzać w mieście proinwestycyjny klimat, wspierając przedsiębiorców prowadzących tutaj biznes. Wybór stolicy Wielkopolski potwierdza, że nasz region jest atrakcyjny dla branży motoryzacyjnej. Położenie Poznania, pomiędzy Warszawą a Berlinem oraz dostęp do poddostawców w bliskim sąsiedztwie, tworzy dobry klimat do rozwoju tej branży. Od lat Poznań jest postrzegany jako tzw. “brama” do Europy m.in. przez firmy azjatyckie – dodaje Bartosz Guss, zastępca prezydenta Poznania.

 

Dlaczego Polska?

W Europie Polska jest jednym z głównych dostawców podzespołów i części samochodowych dla światowych graczy motoryzacyjnych. Nie bez znaczenia jest fakt, że przez nasz kraj przechodzi nowy Jedwabny Szlak, a większość rodzimych firm jest w stanie dostarczyć potrzebne części do ważnych portów i fabryk w ciągu jednego dnia. To kluczowe w całym procesie produkcji. Eksperci PAIH zaznaczają też, że Polska odnotowuje liczne inwestycje w sektorze elektromobilności i przywołują przykłady wspieranych projektów: inwestycja LG Chem w największą fabrykę baterii do samochodów elektrycznych w Kobierzycach, inwestycje Daimlera w Jaworze, Volkswagena w Poznaniu czy SK Innovation w Dąbrowie Górniczej. Te projekty, a teraz także inwestycja Tuopu, stymulują powstawanie klastra rozwiązań EV w naszym kraju.

©ChinyTech.pl