Czas na chińskie pytania Zhihu

Kolejna chińska aplikacja, rusza na giełdę. Szacunki uderzają, że debiut przyniesie około 1 miliarda USD. Zbiórka funduszy przed debiutem giełdowym w 2019 roku (prowadzona przez Baidu, Tencent i Kuaishou), wyceniła Zhihu na 3,5 miliarda USDdolarów.

Platforma Zhihu została założona przez Zhou Yuana, byłego dziennikarza. Pierwszym przedsiębiorczym projektem 41-latka była platforma, na której można było zadawać pytania i uzyskiwać odpowiedzi dotyczące iPhone’ów w Chinach. Zainspirowany wczesnym sukcesem firmy Quora, założonej w 2009 roku przez byłego dyrektora ds. Technologii Facebooka (Adama D’Angelo), Zhou zdecydował się stworzyć szerszą aplikację do udostępniania wiedzy.

Zhihu na początku było platformą dostępną tylko przy pomocy zaproszeń. Jego najwcześniejszymi użytkownikami byli głównie przedsiębiorcy i znawcy branży internetowej, w tym szef firmy Tencent, Pony Ma i dyrektor generalny Meituan, Wang Xing. Forum powstało mniej więcej w tym samym czasie, co Sina Weibo (uruchomiony w 2009) i WeChat (2010). Ale strona z pytaniami i odpowiedziami próbowała wyróżnić się na tle innych platform mediów społecznościowych, oferując bardziej wyrafinowaną usługę. Jego użytkownicy wymyślali ezoteryczne pytania i cieszyli się oferowaniem bardziej szczegółowych i wnikliwych odpowiedzi.

W ciągu dwóch lat Zhihu powiększył swoją bazę aktywnych użytkowników do prawie 400 000 osób, stając się hotspotem w powstającej „gospodarce opartej na wiedzy” w Chinach. Jednak platforma nie przynosiła znaczących dochodów. Założyciej platformy otworzył Zhihu na wszystkich użytkowników w 2013 roku.

Rezultatem był ogromny wzrost liczby użytkowników i samego ruchu. Pod koniec ubiegłego roku Zhihu miał około 70 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie, którzy przesłali ponad 315 milionów pytań i odpowiedzi (Quora miała około 108 milionów odpowiedzi do 2019 roku).

Jednak zmiana strategii zmieniła Zhihu z kultowej platformy cenionej przez profesjonalistów i naukowców w propozycję bardziej głównego nurtu. Więcej treści intelektualnych zostało wyparte przez napływ mniej wnikliwych komentarzy. Platforma zyskała znacznie bardziej „skomercjalizowany” wygląd, po ekspansji na nowe dziedziny, takie jak edukacja online, streaming wideo i reklama. Witryna stała się platformą treści, na której ludzie mogą prowadzić pamiętniki itp..

Zhihu osiągnął jednak niezrównaną pozycję w swojej podstawowej usłudze pytań i odpowiedzi. Rywalizujące forum obsługiwane przez Bytedance ogłosiło, że przestało istnieć na początku tego roku, kiedy zostało przekształcone w aplikację Toutiao do agregowania wiadomości. To doprowadziło do tego, że niektórzy zagorzali fani Zhihu docenili platformę jako wyjątkową wartość w chińskim ekosystemie internetowym.

Jednak dążenie do skuteczniejszego zarabiania na klientach przyciągnie Zhihu do bezpośredniej konkurencji z bardziej doświadczonymi rywalami. Miesięczny aktywny ruch Zhihu jest również przyćmiony przez ponad 500 milionów użytkowników Weibo i ponad 200 milionów w BiliBili. Chociaż przychody wzrosły ponad dwukrotnie rok do roku (do 1,3 miliarda RMB w 2020 roku), jego sprzedaż plasuje się wśród najniższych wśród wiodących chińskich firm internetowych. Znalezienie sposobu na osiągnięcie trwałego zysku jest głównym pytaniem kierownictwa Zhihu.

©ChinyTech.pl