Sztuka bez ograniczeń – Muzeum Narodowe w Warszawie wchodzi w cyfrowy świat z Huawei Polska.
Huawei Polska został głównym partnerem technologicznym Muzeum Narodowego w Warszawie. Pierwszy wspólnie przygotowany projekt to wirtualny spacer po wystawie „Polska. Siła Obrazu”, już teraz dostępny jest dla wszystkich chętnych na dedykowanej stronie Muzeum Narodowego. Na wystawie zgromadzono ponad 100 obrazów najwybitniejszych polskich malarzy XIX wieku, m.in. Stanisława Wyspiańskiego, Olgi Boznańskiej, Józefa Mehoffera oraz Jana Matejki. Każdy z artystów prezentował swoją własną wizję ojczyzny, która wtedy nie istniała na mapie Europy. Zwiedzanie wystawy jest dostępne bez logowania na stronie Muzeum Narodowego w Warszawie.
Naszym zdaniem sztuka, podobnie jak technologia, nie zna ograniczeń i powinna być dostępna dla wszystkich. Możliwość podziwiania dzieł mistrzów malarstwa i ich interpretacji polskości oraz Polski, zanurzenie się w bogactwie kulturowego dziedzictwa narodowego: to wszystko nie może być zarezerwowane tylko dla tych, którzy mają fizyczną możliwość pojawienia się w muzeum. Dzięki naszemu wspólnemu projektowi, wszyscy, którzy są zainteresowani malarstwem i bogatą historią Polski, mają teraz możliwość swobodnego podziwiania wystawy w dowolnym miejscu i czasie – mówi Ryszard Hordyński, dyrektor ds. komunikacji i strategii Huawei Polska.
Wyposażenie Muzeum w technologię do bezprzewodowego transferu danych pozwoli nam w znaczny sposób przyspieszyć transformację cyfrową muzeum. Planujemy m.in. udostępnienie naszych zbiorów online, archiwizację oraz szereg atrakcji dla zwiedzających, w tym również inicjatywy edukacyjne –tłumaczy Łukasz Gaweł, p.o. dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie.
Wsparcie technologiczne instytucji publicznej wpisuje się w szerszą strategię Huawei Polska, której celem jest walka z wszelkiego rodzaju wkluczeniami za pomocą najnowszej technologii. Firma aktywnie działa na rzecz aktywizacji społecznej osób z niepełnosprawnościami, jest sygnatariuszem rządowego programu „Partnerstwo na Rzecz Dostępności”, którego celem jest zapewnienie swobodnego dostępu do dóbr, usług oraz możliwości udziału w życiu społecznym i publicznym osób o szczególnych potrzebach. Huawei wspiera osoby z niepełnosprawnościami także na inne sposoby – poprzez współpracę z Fundacją „Leżę i Pracuję” oraz jako sponsor główny Olimpiad Specjalnych.

Ekspozycja Polska. Siła obrazu stanowi adaptację wystawy Pologne 1840–1918. Peindre l’âme d’une nation (Polska 1840–1918. Zobrazować ducha narodu), zorganizowanej we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza i prezentowanej do stycznia 2020 w filii Luwru w Lens. Sukces wystawy we Francji – duże zainteresowanie publiczności oraz szeroki odzew w mediach – stał się dla MNW zachętą do zorganizowania jej warszawskiej odsłony. Oprócz Muzeum Narodowego w Warszawie w wydarzeniu uczestniczą: Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Muzeum Okręgowe w Toruniu, Zamek Królewski w Warszawie, Zamek Królewski na Wawelu, Fundacja im. Raczyńskich przy Muzeum Narodowym w Poznaniu oraz kolekcjonerzy prywatni.
Kuratorzy: Iwona Danielewicz (MNW), Agnieszka Rosales Rodríguez (MNW), Marie Lavandier (Musée du Louvre-Lens), Luc Piralla-Heng Vong (Musée du Louvre-Lens). Wystawa zorganizowana przez Muzeum Narodowe w Warszawie we współpracy z Musée du Louvre-Lens, Muzeum Narodowym w Poznaniu i Instytutem Adama Mickiewicza.
Zapraszamy na wirtualny spacer po wystawie “Polska. Siła obrazu”: LINK
Źródło: Muzeum Narodowe, Huawei