Polsko-chiński startup, który po cichu śledzi 1,1 miliarda telefonów komórkowych

Polsko-chiński startup Cosmose, który ma oprogramowanie śledzące dokładną lokalizację ogromnej liczby (1,1 miliarda) ludzi na świecie, jakis czas temu zamknął rundę finansowania o wartości 12 milionów dolarów. To pozwoliło mu rozszerzyć swoją działalność w Japoni i otworzyć nowe biuro w Europie.

Ta mało znana firma z siedzibą m.in w Warszawie i Szanghaju może pochwalić się całkiem owocną współpracą z wiodącymi luksusowymi markami, takimi jak: LVMH, Richemont, Kering, Estée Lauder i L’Oréal. Współpraca jest o tyle ciekawa, że dzięki startupowi firmy, mogą poznać zachowania klientów w swoich sklepach (usługa zbliżona do Foursquare, amerykańskiej firmy, która analizuje podobne trendy).

Technologia Cosmose jest w stanie uzyskać dostęp do danych o lokalizacji użytkowników za pośrednictwem smartfonów. Jak to robią? Użytkownik pobierając jedną z wielu aplikacji wyraża zgodę na “śledzenie”. Według Cosmose w Azji istnieje 400 000 aplikacji, które mają podobną opcje (w tym Weibo, różne aplikacje do zamawiania taksówek itp.). Od momentu, gdy ktoś pobierze jedną z tych aplikacji, stają się one częścią ekosystemu śledzenia Cosmose. Oznacza to, że kiedy wejdą do sklepu będącego częścią sieci Cosmose, ich ruchy będą dokładnie śledzone do 1,6 metra. Ten poziom dokładności oznacza, że ​​system może ujawniać zwyczaje zakupowe z wysokim poziomem szczegółowości, takie jak określone przejścia, w których ludzie spędzają czas, lub liczbe osób, które wybierają się do przymierzalni, ale nie chcą niczego kupować. Klient nie musi łączyć się z Wi-Fi, Bluetooth. Nie musi nawet otwierać aplikacji.

Dane te mogą być przydatne dla firm, które chcą zrozumieć, w jaki sposób klienci korzystają z fizycznej przestrzeni w sklepach, a także mogą być wykorzystywane do kierowania reklam za pośrednictwem Google, Facebooka, WeChat’a i Weibo. Na przykład marka może wykorzystać system Cosmose do zidentyfikowania tych, którzy odwiedzili jeden z jej sklepów, a następnie skierować do nich spersonalizowaną reklamę. Może również wybrać opcję reklamowania się klientom, którzy odwiedzili sklep konkurencji.

Ten rodzaj śledzenia lokalizacji jest jedną z wielu technik stosowanych w branży śledzenia w pomieszczeniach, aby zapewnić sprzedawcom detalicznym wgląd w zachowania kupujących. Inni gracze w tej dziedzinie to krakowska firma Estimote, która wykorzystuje sygnały z wbudowanych czujników lub sygnałów nawigacyjnych do wykrywania ruchów ludzi, oraz Vayyar Imaging Ltd, która wykorzystuje technologię obrazowania 4D do śledzenia klientów podczas zakupów. Łącząc smartfony z ruchami ludzi, tego rodzaju technologie mogą zacierać granice między zakupami online i offline, dzięki czemu ludzie mogą otrzymywać spersonalizowane alerty i oferty rabatowe na podstawie ich zachowań zakupowych.

Startup posiada „złożony system szyfrowania i segmentacji danych”, dzięki czemu jest w pełni zgodny z RODO. Jak dotąd, system startupu jest w stanie śledzić na całym świecie 1,1 miliarda smartfonów z których 850 mln znajduje się w Chinach (reszta z innych części regionu Azji i Pacyfiku). W jego sieci jest już ponad 350 000 sklepów. Cosmose jest przykładem firmy, która swój maly sukces zawdzięcza skupieniu się na kraju, w którym istnieje większe pole do zbierania danych. Co więcej chińscy klienci wydali w zeszłym roku 115 miliardów dolarów na produkty luksusowe, co oznacza (​według McKinsey) Chiny stanowią jedną trzecią światowego rynku luksusowego.

Potrzebujesz danych? W Chinach jest 850 mln smartfonów do ich dostarczania.

©ChinyTech.pl