Co najczęściej robią młodzi Chińczycy w Internecie?

Według raportu firmy Tencent, jednym z głównych powodów surfowania w internecie przez chińskich nastolatków jest…ich praca domowa (przedział wieku od 13 do 18 lat). Wydaje się to o tyle ciekawe, że w Chinach od dłuższego już czasu mówi się o epidemii gier online, która zupełnie opanowała umysły młodego pokolenia. Dotychczas wiele wskazywało na to, że młodzi ludzie w internecie spędzają czas raczej na rozrywce.

 

Tencent, jeden z czołowych producentów gier mobilnych na świecie (razem z Komunistyczną Ligą Młodzieży Chin oraz Chińską Akademią Nauk Społecznych) opublikował wyniki swojej ankiety tuż przed Dniem Dziecka. Warto dodać, że żeńska część respondentów odpowiadała, że w internecie lubi również szukać utworów muzycznych (głównie muzyka pop), wiadomości o celebrytach, informacji na temat jedzenia, makijażu i zakupów online. Chłopcy z kolej czytali komiksy, grali w gry i… szukali dowcipów. Kolejnymi odpowiedziami w kwestionariuszu były zazwyczaj: czytanie książek online, tłumaczenia na język angielski, a nawet wyszukiwanie poezji.

Uzależnienia.

Mimo dobrych relacji z chińskim rządem, Tencent został już parokrotnie skrytykowany przez państwowe media za to, że nie robi wystarczająco dużo, aby zapobiec uzależnieniu się młodzieży od gier. Najbardziej głośna sytuacja miała miejsce w 2017 r., kiedy jedna z państwowych gazet porównywała grę firmy Tencent (Honor of Kings) do “trucizny”. W ciągu zaledwie jednego dnia firma odnotowała gigantyczną stratę na giełdzie w Hong Kongu (17,5 miliarda USD). Było to związane ze spekulacjami, że rząd zainterweniuje i mocno ograniczy branżę gier mobilnych. Po krytyce, prezes firmy powiedział, że firma wyznaczy dzienny limit – jednej godziny – dla graczy w wieku poniżej 12 lat, którzy również nie będą mogli zalogować się do gry po godzinie 21:00.

Apel do konkurentów.

Tencent ucząc się na swoich błędach, z okazji Dnia Dziecka poza raportem, opublikował również apel skierowany do „wszystkich producentów gier internetowych”. Przeczytamy w nim, zachętę do zrównoważonego biznesu i przede wszystkim odpowiedzialności społecznej. Dalej, zobaczymy sugestie dla firm z branży gier, do wzięcia na siebie pełnego obowiązku za użytkowników w kontekście uzależnień. Mimo tego, wciąż popularne jest w Chinach powiedzenie, że gry internetowe to “opium” i obsesja, które osłabiają młodsze pokolenie.

Apel – apelem, biznes – biznesem.

W 2017 r., gry online stanowiły 41% przychodów korporacji Tencent. Dodajmy, że około 70% nastoletnich respondentów używa aplikacji WeChat lub QQ do codziennej komunikacji z kolegami z klasy, przyjaciółmi i członkami rodziny. Co więcej, według raportu, ponad jedna trzecia nastolatków nie będzie przestrzegać restrykcji rodzicielskich dotyczących korzystania z internetu, ponieważ “rodzice również z niego korzystają i nie dają dobrego przykładu”.

Warto odnotować: ponad 70% chińskich nastolatków spotkała się z pewną formą nadużyć i nękania w internecie. Jedna trzecia nastolatków natknęła się na treści erotyczne.

©